This content is not available in your region

Olympics - IOC sanctions three athletes from London 2012 Games for doping

Access to the comments Comments
Olympics - IOC sanctions three athletes from London 2012 Games for doping
FILE PHOTO: Azerbaijan's Valentin Hristov competes on the men's 56Kg Group A weightlifting competition at the London 2012 Olympic Games July 29, 2012. REUTERS/Dominic Ebenbichler   -   Copyright  Dominic Ebenbichler(Reuters)
Text size Aa Aa

BERLIN (Reuters) – Azeri weightlifter Valentin Hristov was stripped of his 2012 Olympics 56-kg bronze medal on Friday after he was one of three athletes to test positive for banned substances in re-tests conducted by the International Olympic Committee.

The IOC said Hristov’s London Games sample tested positive for a prohibited anabolic steroid (oralturinabol) when it was re-analysed.

Anis Ananenka of Belarus, who finished 43rd in the men’s 800m, was also disqualified for the same substance, while fellow Belarussian Alena Matoshka, 25th in the women’s hammer throw, was the third athlete to be disqualified. Her sample tested positive with the steroid oxandrolone.

Previously 48 anti-doping violations were found in more than 500 reanalysis of London Games samples. Mostly were for anabolic steroids.

The IOC stores and regularly re-tests samples from past Olympic Games with methods that did not exist at the time. In an effort to protect clean athletes and the integrity of the competition, the IOC also looks out for substances that were not known at the time.

Samples since the 2004 Athens Olympics have been stored and reanalysed systematically.

More than 110 adverse findings have been found in Olympic Games since 2004 through re-testing of samples.

The reanalysis of 2012 samples, using the latest scientific methods, will continue before the statute of limitations is reached in 2020, the IOC said in November.

(Reporting by Karolos Grohmann, editing by Pritha Sarkar)

euronews provides breaking news articles from reuters as a service to its readers, but does not edit the articles it publishes. Articles appear on for a limited time.