BREAKING NEWS

BREAKING NEWS

Famous Brands sees $60 million impairment as UK burger business struggles

Now Reading :

Famous Brands sees $60 million impairment as UK burger business struggles

Text size Aa Aa

JOHANNESBURG (Reuters) - South African fast-food chain owner Famous Brands <FBRJ.J>, which owns Wimpy, Steers and Debonairs pizza said on Monday it will take a pre-tax impairment charge of 874 million rand ($60 million), sending its shares down 7 percent.

The company blamed the impairment on the difficult trading conditions and sustained underperformance of its UK Gourmet Burger Kitchen (GBK) business.

gi

For the six-months ended August 31, the company expects GBK to record an operating loss of 2.6 million pounds ($3.42 million) compared to a loss of 872,000 pounds in the corresponding period last year.

The company said basic headline earnings per share -- which strips out certain one-off items and is the most widely watched profit gauge in South Africa -- are expected to increase between 175 cents and 194 cents versus 170 cents a year earlier.

Basic earnings will however turn into a loss of between 566 cents and 623 cents, the company said.

Famous Brand bought Britain's GBK in 2016 but its contribution to group profitability has taken longer than the company initially anticipated, hampered by lower consumer spending in the context of Brexit as disposable incomes come under pressure.

At the same time, higher property rates in Britain and increased input costs, declining foot traffic in malls, exacerbated by the oversupply of restaurants as landlords continue to replace failing retailers with more food offerings has contributed to GBK's estimated larger operating loss.

At 1023 GMT, shares in Famous Brands were down 4.41 percent to 97.50 rand after having weakened 7.2 percent, its lowest since September 21.

The company will announce its results on Oct. 29.

($1 = 14.4594 rand)

($1 = 0.7610 pounds)

(Reporting by Nqobile Dludla; Editing by James Macharia)

euronews provides breaking news articles from reuters as a service to its readers, but does not edit the articles it publishes. Articles appear on euronews.com for a limited time.